Leonard Cohen
Moderator: Mod's Team
Leonard Cohen
Jest to też temat dość nietypowy, gdyż dotyczy on prawdopodobnie największej muzycznej ikony Kanady, który cieszy się tam taką samą estymą jak Bob Dylan w USA. Leonard Norman Cohen urodził się 21 września 1934 roku w Montrealu w średniozamożnej żydowskiej rodzinie o polskich korzeniach. Cohen jest nie tylko piosenkarzem, ale też poetą i dramaturgiem. Jego najsłynniejsze piosenki to Bird on a Wire, Famous Blue Raincoat, So Long Marianne, Hallelujah, Dance Me to the End of Love, First We Take Manhattan, Closing Time czy In My Secret Life. Popularność tego artysty w naszym kraju wynika głównie z tego, że nieodżałowany Maciej Zembaty był wielkim fanem jego twórczości i tłumaczył na polski teksty jego piosenek. Przywiązanie do Polski dało się znać w 2004 roku, gdy wydał album Dear Heather. Polskie wydanie tej płyty zawierało specjalną litografię z odręczną dedykacją artysty.
Teraz coś Ci powiem na temat pierwszego singla z Ten New Songs. Leonard Cohen zaczął pisać In My Secret Life w 1988 roku, razem z innymi dwoma piosenkami o podobnej strukturze kompozycji, a ich tytuły to Waiting for the Miracle i Democracy. Chyba wiesz o tym, że IMSL było oryginalnie przeznaczone na album The Future z 1992 roku, ponieważ piosenka ma bardzo podobną budowę do tej z Waiting for the Miracle i Democracy. Jednakże Cohen cały czas ją poprawiał i poważnie modyfikował tak że oficjalnie ukazała się na Ten New Songs z 2001 roku. Jednak uważam, że gdyby In My Secret Life ukazało się na The Future, to ta piosenka miałaby więcej tekstu i trwałaby ponad 7 minut (wersja IMSL z Ten New Songs trwa 4:55). In My Secret Life na The Future miałoby taki sam schemat budowy jak Waiting for the Miracle czy Democracy. Czyli: trzy zwrotki + refren + dwie zwrotki + refren + jedna zwrotka. Można więc powiedzieć, że piosenki Waiting for the Miracle, Democracy oraz In My Secret Life powstawały równolegle, ze względu na podobieństwo schematu budowy.EVENo pisze:Była możliwość, iż mówiłbym o jego twórczości (zarówno poezji, jak i muzyce) na maturze ustnej z polskiego, ale ostatecznie nie zmieścił się w mojej bibliografii. In My Secret Life to zdecydowanie jeden z moich ulubionych, najbardziej poruszających serce utworów.
Teledyski Leonarda Cohena są zwykle dość długie. Cześć z nich trwa ponad 5 minut (First We Take Manhattan, Closing Time, Democracy, Dance Me to The End of Love Live Version). Dwa wideoklipy Cohena mają skróconą wersję piosenki (The Future, In My Secret Life). Przy czym to skrócenie, wiązało się z usunięciem części tekstu, to mi się bardzo nie spodobało. W piosenkach Leonarda Cohena nie ma przecież żadnych solówek gitarowych, a tekst pełni ważniejszą rolę niż muzyka (wszak on też jest poetą).